תרמו לצהר

הגדות של פסח לילדים

מאת אלישיב רייכנר

"גדי בעקבות ההגדה" – איורים של רינת גלבוע, הוצאת ספריית בית אל

ההגדה של פסח מלווה אותנו מידי שנה בליל הסדר, ובכל שנה יוצאות לאור הגדות חדשות ומחודשות שמושכות את תשומת לב המסובין. נישה מיוחדת של הגדות שמורה להגדות לילדים, שמסייעות במאמץ המשפחתי להשאיר את הילדים ערים עד לשעות הקטנות של ליל השימורים. הגדות אטרקטיביות עשויות להשאיר את הילדים בתמונת הסדר, לא פחות מהמנהגים החריגים שאנו עושים מידי שנה כדי שהתינוקות ישאלו". כילדים, היינו רבים מדי שנה מי יזכה לקרוא מההגדה החדשה, שהייתה בדרך כלל מאוירת בדמויות מודרניות יותר מזו של ההגדה 'הישנה' שנקנתה בשנה שעברה.

ספריית בית אל מציעה השנה שתי הגדות לילדים, אחת חדשה שיצאה לאור השנה, ואחת שיצאה לאור בשנה שעברה.

ההגדה החדשה המכונה 'גדי בעקבות ההגדה' מבטיחה לילדים 'מסע בעקבות הסודות הגנוזים בהגדה'. כמו ב'ציור השבועי לילד' של ג'קי, שבו נדרשים לחפש אדם או חפץ נעלם המסתתר באיור, כך גם בהגדה של רינת גלבוע נדרשים הילדים לחפש בכל אחד מהעמודים המאוירים את גדי ובני משפחתו, את האפיקומן, את אליהו הנביא ודמויות נוספות. כדי למקד את החיפושים, מופיעים בתחתית כל עמוד הדמויות האובדות, כשלמתקשים מובטח תשובון בסוף ההגדה שבו ניתן למצוא את הפתרונות. אתגר החיפוש הוא בהחלט הברקה שתואמת היטב את רוח הערב בו מחפשים את האפיקומן. מלאכת האיתור התגלתה כלא פשוטה גם עבור המבוגרים. קשה במיוחד למצוא את חתיכות האפיקומן הקטנות ואת אליהו הנביא שלובש בכל פעם דמות שונה. יחד עם זאת, הצורך להבליע היטב את הדמויות בתוך האיורים גובה מחיר מסוים שמתבטא באיורים עמוסים, אולם גם כאן יש שיאמרו כי מדובר בעניין של טעם.    

 

הגדה של פסח לילדים עם דמויות מפימו – עיצוב של נעם צימרמן, הוצאת ספריית בית אל

 

ההגדה השנייה שמציעה ספריית בית אל לילדים, ויצאה לאור כבר אשתקד, היא הגדה המלווה בצילומי דמויות מפימו, מעשי ידיה של נעם צימרמן, נערה מוכשרת מהישוב כפר אדומים. על הכריכה נכתב כי הדמויות עוצבו במשך לא פחות משנה וחצי. הגדת הפימו מעוצבת בחן רב, והתמונות מאירות פנים. אם משווים בין שתי ההגדות, הרי שבאופן אישי אני מעדיף את דמויות הפימו הנקיות על פני הדמויות המאוירות בהגדה הראשונה. חסרונה העיקרי של הגדה זו הוא הנוסח המקוצר המופיע בה, מה שהופך אותה לשימושית באופן מגובל. אמנם בעמודי הפתיחה להגדה מוסבר כי מאחר שההגדה מיועדת לילדים צעירים מובאים בה רק קטעים מההגדה "כדי להתרגל ולהתקרב לסדר ההגדה המלא", אולם אני עדיין הייתי מעדיף את הנוסח בשלמותו. למרות שקהל היעד העיקרי של ההגדה הוא הילדים, הרי שגם אם הם לא מסוגלים לעקוב אחרי כל הטקסט, עדיין הם שותפים מרכזיים בסדר ולכן ראוי שלכל הפחות ידעו באיזה מקום בהגדה אוחזים המבוגרים, ושלא ירגישו, אפילו לרגע, מחוץ לעניינים.  

 

אלישיב רייכנר הוא סופר ועיתונאי ב"מקור ראשון" וחבר מערכת "נקודה"